Jak v létě zmírnit extrémní zátěž na organismus?

25.7.2017 00:01
Zdravý domov

Vysoký tlak vzduchu, teploty přesahující třicítku či intenzivní sluneční záření. To jsou jen některé překážky, které se v létě staví do cesty optimálním podmínkám pro lidské tělo. Ty se v přirozeném prostředí navzájem potkají pouze zřídka, ideálního stavu však lze dosáhnout pomocí několika tipů, které jsme pro vás připravili.

Teplotu v místnosti dokážou ochladit předokenní žaluzie

Průměrná tělesná teplota zdravého člověka se pohybuje kolem 36 až 37 °C. Jedině v této hodnotě správně fungují veškeré orgány a funkce organismu. Při nižší teplotě dochází k podchlazení, při vyšší naopak k přehřátí. Oba případy přitom mají negativní dopady na životně důležité procesy, které se v těle odehrávají. Na optimální tělesnou teplotu má vliv nejen vlastní produkce vnitřního tepla, ale rovněž prostředí, v němž se pohybujeme. Ideálem je v tomto ohledu pocit takzvané tepelné pohody, kdy člověk necítí v daném prostředí ani pocit nepříjemného chladu, ani přílišného tepla.

Právě v létě často dochází k intenzivnímu slunečnímu záření, které otepluje vzduch, jenž pak proudí do místností, kde se nacházíme. Dusným prostředím, nadměrným horkem a přehřátím organismu si pak můžeme snadno přivodit úpal, který doprovázejí horečky, bolest hlavy, ztížené dýchaní a nevolnosti. Optimální teploty interiéru lze docílit vhodnou stínicí technikou. „Například venkovní žaluzie fungují jako tepelný izolant, jenž reguluje ideální teplotu v místnosti. Zavřená venkovní žaluzie zadrží až 94 % tepelné energie a je téměř desetkrát účinnější než žaluzie vnitřní. Předokenní žaluzie bývají také vybaveny čidly, jež reagují na slunce, a interiér podle potřeby chladí či ohřívají,“ říká Lubomír Valenta, marketingový manažer firmy Lomax.

Vysoké vlhkosti se zbavíte větráním, s nízkou pomohou zvlhčovače

Proč nás i v parném létě bolí v krku, kašleme a trpíme záněty dýchacích cest? Na vině je nízká vlhkost vzduchu. Za optimální se považuje relativní vzdušná vlhkost mezi 45 a 60 %. Ani v nadměrné míře však není k tělu příliš přátelská a často k tomu přispívá sám člověk - běžná rodina totiž při vaření, sušení prádla či sprchování denně vypustí do vzduchu v průměru 12 litrů vody.

Snížená i zvýšená vlhkost způsobuje nepřesné vnímání teploty vzduchu, což se může odrazit na náladě či schopnosti koncentrace, v dlouhodobém horizontu je pak přímo zdraví škodlivá. Způsobuje alergie, astma, revmatická a kožní onemocnění a podporuje také hromadění bakterií a roztočů v domácnosti. Řešením je proto v létě pravidelné a dostatečné větrání, které místnost zbaví přebytečné vodní páry a vymění vzduch. Použít lze okna, ventilátory anebo větrací systémy. V parných dnech, kdy vlhkost vzduchu přesahuje únosnou míru, si lze vzít na pomoc navíc také odvlhčovače či vysoušeče vzduchu, případně čističky vzduchu. Při nízké vlhkosti naopak poslouží zvlhčovače vzduchu.

Změnám tlaku vzduchu je potřeba přizpůsobit denní aktivity

V létě také často slýcháme o kolísavém tlaku vzduchu. Zatímco jeden den je v normálu, druhý den již představuje zvýšené riziko, zejména pro osoby s některými druhy zdravotních omezení. Podle společnosti Meteopress se počasí v České republice mění průměrně každé čtyři dny a jeho výkyvům je potřeba se přizpůsobit. Právě atmosférický tlak a jeho změny působí na organismus v létě nejcitelněji.

Za optimální tlak vzduchu se považuje ten v rozsahu 1 000 až 1 030 hektopascalů, který doprovází proměnlivé počasí. Během slunečních dnů tlak znatelně stoupá, deštivé počasí pak má za následek jeho výrazný pokles. Tyto změny se pak mohou projevit bolestmi hlavy či tlakem v dutinách. Nízký tlak vzduchu zvyšuje hustotu krve a mění hladinu krevního cukru, nepříjemně se podepisuje též na onemocněních dýchacích cest a na psychickém stavu lidí. Rostoucí tlak zase zvyšuje tep, zatěžuje srdce a přináší riziko infarktů a dalších kardiovaskulárních chorob. Při změnách tlaku je proto ideální dodržovat doporučení meteorologů, přizpůsobit denní aktivity a výkonnost stavu počasí, případně vůbec nevycházet ven.

Intenzivní sluneční záření je občas nutné ubrat

Lidský organismus ovlivňuje rovněž přirozené světlo. Jeho dostatečný příjem se totiž podepisuje na psychickém i fyzickém zdraví, výkonnosti a celkové kvalitě života. Přirozené sluneční světlo má intenzitu mezi 100 a 10 000 luxy, intenzita interiérového osvětlení by se pak měla ideálně pohybovat kolem 100 až 500 luxů. Typický letní den však může dosáhnout intenzity až 200x vyšší oproti normě a zanechat na lidském zdraví znatelné stopy v podobě stresu, bolestí hlavy či nespavosti.

Lidský organismus navíc funguje na základě vrozeného biorytmu, jenž se řídí podle intenzity světla. Proto je zejména při spánku nezbytné místnost dobře zatemnit a zabránit světelnému toku. Ve tmě se totiž tvoří důležitý hormon melatonin, který správně reguluje tělesnou teplota a organismus tak dostatečně regeneruje. „Ochranu před nežádoucím osvětlením z venkovního prostředí představují venkovní rolety, které reagují za pomoci slunečního čidla a regulují intenzitu osvětlení místnosti. Některé rolety jsou vybaveny i elektronickými spínacími hodinami a reagují v závislosti na denní době. Dokážou také snížit hladinu okolního hluku až o 16 decibelů, což rovněž přispívá ke kvalitnímu spánku,“ uzavírá Lubomír Valenta ze společnosti Lomax.


Související články

Nedostatek tekutin může způsobit malátnost i selhání oběhu

3.8.2017 00:01

Zaměstnavatelé musí v horku zajistit pracovníkům zdarma minerálky

28.7.2017 00:01

Polévky v létě

18.7.2017 00:01

5 zajímavostí o letním sexu

14.7.2017 00:01

Jak se v létě chovat na horách

11.7.2017 05:01

Ohrožení zraku v létě

28.6.2017 00:01

Pozor na opalování u malých dětí

14.6.2017 00:01

Spíte ve tmě?

5.5.2017 00:01

5 rad, jak zařídit pokoj pro alergika

22.11.2016 00:01

Jak správně připravit miminko na pobyt venku

1.11.2016 00:01

Deprese v létě

12.8.2016 00:01

5 mýtů o hygieně v koupelně

8.8.2016 00:01

V létě se kvalita spánku zhoršuje

11.7.2016 00:01

Jak na domácnost šetrnou k životnímu prostředí

27.4.2016 00:01

Proč při klimatizaci trpí ženy zimou?

28.8.2015 00:01

Horké počasí trápí lupénkáře i ekzematiky

17.8.2015 00:01

Kam se schovat před tropickými vedry?

13.8.2015 00:01

V horku hrozí otravy ze zplodin plynových spotřebičů

4.8.2015 00:01

V zateplených budovách se nesmí zapomínat na správné větrání

25.6.2015 00:01

5 tipů, jak se vyhnout letnímu nachlazení

16.7.2014 00:01

Hypertermie neboli přehřátí

29.5.2014 00:01

Zateplení domů může vést ke zvýšení radonu

25.10.2013 00:01

Příliš chladná klimatizace a větráky v horku mohou škodit zdraví

8.8.2013 00:01

Kojeným miminkům není třeba ve vedru dávat další tekutiny

7.8.2013 00:01

Jak se chovat v horkých dnech

18.7.2013 00:01

Úpal, křeče a vyčerpání z přehřátí

21.6.2013 00:01

Pravidla hygieny při a po povodních

6.6.2013 00:01

Jak se účinně bránit vzniku plísní v bytě?

2.11.2012 00:01

Jak nejen v létě uchovávat potraviny čerstvé

1.8.2012 00:01

Nebezpečí domova: Dětské alergie v domácím prostředí

2.5.2012 00:01

Alergická rýma způsobená roztoči

9.11.2011 00:01

Dehydratace a přehřátí

21.6.2011 00:00

Jak se vyspat do růžova

12.4.2011 00:00

Aklimatizace na chlad

7.12.2010 00:00

Bydlíte zdravě? Vyzkoušejte si s námi malý test!

11.10.2010 12:40

Zdivem proti civilizačním chorobám

28.9.2010 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Plněné sušené fíky a datle

8.9.2010 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Celerové lodičky plněné ricottou, krůtí šunkou a vlašskými ořechy

25.8.2010 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Krém z bílých fazolí a tuňáka podávaný s francouzskou bagetou

16.8.2010 00:00

7 tipů, jak zvýšit denní příjem vody

12.8.2010 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Libanonský salát Tabbula

9.8.2010 00:00

Miminka a termoregulace

4.8.2010 00:00

Letní péče o oči

28.7.2010 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Svěží bramborový salát s tvarohem a ředkvičkami

23.7.2010 00:00

Sedm kroků ke krásným nohám v létě

14.7.2010 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Okurkové špalíčky plněné avokádovou pěnou

12.7.2010 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Těstoviny s chilli papričkami, rajčaty a olivami

6.7.2010 00:00

Saunování v létě

5.7.2010 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Kuskusový salát

24.6.2010 00:00

Nejhorší kombinací je slunce a solárium

22.6.2010 00:00

Potahy matrací - nové trendy pro zdravou ložnici

22.11.2008 00:00

Křečové žíly trápí nejvíce v létě

22.8.2008 00:00

V létě trápí lidi častěji střevní potíže ze špatného jídla

29.7.2008 00:00

V létě a počátkem podzimu trpí ženy častěji mykózou

31.8.2007 00:00

Kolik bychom měli vypít tekutin?

10.7.2007 00:00

Zvlhčování vzduchu místností v létě

20.6.2007 00:00

Hyperhidróza - nadměrné pocení

23.8.2006 00:00

Klimatizátory podporují tloustnutí

16.8.2006 00:00

Káva má v horku opačné účinky

4.8.2006 00:00

Ochlaďte se jídlem

1.8.2006 00:00

Správné nápoje do letních veder

26.7.2006 00:00

Jak vyzrát na noční vedra

20.7.2006 00:00

Oteplení přináší riziko úpalu a úžehu

20.6.2006 00:00

Proč nemáme pít horké nápoje

20.1.2006 00:00

Křečové žíly v létě

23.8.2005 00:00

Péče o nohy v létě

5.8.2005 00:00

Děti a zvířata nelze ve vedrech nechávat v zaparkovaném autě

4.8.2005 00:00

Vedra na pracovištích

3.8.2005 00:00

Ve vedru vyjít se psem s košíkem se skoro rovná vraždě

2.8.2005 00:00

Mdloby z horka

29.7.2005 00:00

Vliv energie potravin na člověka

22.6.2005 00:00

Jasné osvětlení a brzké vstávání proti depresím

15.10.2004 00:00

Kromě průjmu hrozí v horku z potravin i zánět mozkových blan

20.8.2004 00:00

Jak přežít horké dny

12.8.2004 00:00

Příjemné osvěžení suché pleti v létě

13.7.2004 00:00

Alkohol v horku neosvěží, naopak vede k dehydrataci organismu

12.8.2003 00:00

Děti a slunce

9.6.2003 00:00

Odpařovače pomáhají předcházet nachlazení

16.1.2003 00:00

Teplota prostředí a její vliv na lidský organismus

29.11.2002 00:00

Akutní průjmy v létě

3.7.2002 00:00

Strava v horkých dnech

26.6.2002 00:00

Klimatizace a větráky

21.6.2002 00:00

Výběr lůžka a lůžkoviny

16.10.2001 00:00

Otrava jídlem

12.10.2001 00:00

Aby vám bylo doma příjemně

23.8.2001 00:00

Klimatizace

10.5.2001 00:00

Jak zajistit dobrý vzduch v obytné místnosti

18.4.2001 00:00

Pozor na nebezpečné přehřívání novorozenců

4.4.2001 00:00

Škodlivé vlivy, které mohou přispívat k rozvoji únavového syndromu

6.2.2001 00:00

Jak bydlet lépe a zdravěji?

7.1.2001 00:00

Úpal může být životu nebezpečný

14.6.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *