Neseďte monotónně

21.7.2016 00:01
Zdravý domov

Sedět, nebo stát? Ať už pracujeme v té či oné pozici, naše páteř dostává dlouhodobě zabrat. Strnulými pozicemi si zaděláváme na nepříjemné zdravotní problémy. Jenže jak svým zádům ulevit při celodenním sezení v kanceláři u počítače? Kromě pravidelného protahování, které odborníci doporučují kvůli zádům i krevnímu oběhu, pomohou také kvalitní židle a střídání způsobů sezení, tzv. dynamické sezení

Statická poloha těla je nevhodná a je potřeba ji rozbíjet


Dlouhodobé setrvávání v jedné pozici je pro lidské tělo nepřirozené a může způsobit řadu obtíží. „Náš organismus je, byl a bude stvořený k pohybu. Pohybem se zvyšuje životně důležitá výměna látek ve svalech, meziobratlových ploténkách, či orgánech,“ říká Tomáš Mixa, fyzioterapeut a nezávislý odborník na ergonomii ze společnosti ZdravýPodnik. Pohyb také výrazným způsobem napomáhá pohybu důležitých tělesných tekutin, jako je krev a lymfa.


Při dlouhodobém statickém sedu bez dostatečných pauz, či aktivního typu sezení, zůstávají svaly v minimální, avšak dlouhodobé kontrakci (stahu). Tento stah může trvat klidně 4 hodiny, aniž bychom si jej výrazněji uvědomovali. Typické svaly, které jsou tomuto typu stahu často vystaveny, jsou trapézové svaly v oblasti šíje,“ doplňuje Tomáš Mixa, který se zabývá fyzioterapií. Tyto svaly díky dlouhodobému stahu pracují přespříliš, čímž se přetěžují a poté bolí. Bolest se neprojevuje pouze v oblasti šíje, ale často se přesouvá do oblasti hlavy, či ruky.


Židle patří k nejpoužívanějším pracovním pomůckám. Proto je na místě její kvalitě věnovat zaslouženou pozornost. Vzhledem k množství času, jež strávíme sezením u počítače, má židle přímý vliv na zdraví našich zad a potažmo celého organismu. „Nesprávné sezení u PC způsobuje bolesti v oblasti zad, hlavy, či ramen. Nesprávné sezení také omezuje dýchání a trávicí funkce. Nevhodné sedáky křesel omezují průtok krve na zadní straně stehen, omezují správnou cirkulaci krve a podporují ztuhlost a bolest dolních končetin,“ vyjmenovává Miroslav Krištof ze společnosti LORIKA CZ, která dodává na český trh židle pro kvalitní sezení.


Vnímám opravdu své tělo, abyste poznali, že je něco v nepořádku?


„Osoby, které byly v dětství pohybově aktivní a poté byly donuceny si sednout na celodenní směnu za počítač, pociťují negativní účinky sedu více a častěji než osoby, které jsou od malého dítěte pasivnější a k vnímání této abnormality jsou už imunní. Vnímání informací ze svého těla je však jedna věc, druhá věc je, co se v daném těle doopravdy děje. Proto vždy naším klientům doporučujeme upravit si své pracovní místo ještě dříve, než začne něco bolet“, dodává Tomáš Mixa ze společnosti ZdravýPodnik.


Ať už pracujete z kanceláře, domova či kavárny, na notebooku nebo stolním počítači, nejspíš se při sezení hrbíte a svoji páteř týráte v nepřirozených a nezdravých polohách. To vás stojí energii a únava přichází rychleji. Podle ergonomů mohou v mnoha případech chybějící energetické rezervy dosahovat až 30 procent. „Špatné sezení s sebou nese větší energetické nároky spojené s vyvažováním nevhodného držení těla nebo uhýbáním bolestivým stavům. Efektivnější by bylo využít tuto ztrátovou energii pro samotnou práci,“ říká Miroslav Krištof ze společnosti LORIKA CZ. Správnému sezení by měl věnovat zvýšenou pozornost každý člověk, který denně sedí 5 až 8 hodin, tedy nejen v práci, ale také u jídla, televize či při cestování. Lidé moderní doby prosedí během produktivního života neuvěřitelných 80 000 hodin!


Jak hovoří zákon


Právo na ergonomicky vhodné pracovní prostředí má ze zákona každý zaměstnanec. Ve většině firem však nejsou tyto normy často respektovány, což se podepisuje na zdravotní stránce zaměstnanců. Fyzický stav zaměstnanců přitom přímo ovlivňuje jejich pracovní výkonnost. Zaměstnavatelé by se proto logicky měli snažit svému týmu poskytnout optimální pracovní podmínky. Přispět k tomu mohou ergonomické kancelářské židle umožňující tzv. dynamické sezení. Pracovníci, kteří naopak většinu času stojí, zase ocení podpory se sedákem, na nichž mohou zádům i nohám na chvilku ulevit.


V žádné poloze nemůžeme trávit celou pracovní dobu.


Stejně jako odborníci doporučují pestrou stravu, rozmanitost je dobré vnést i do sezení, pokud jím trávíme podstatnou část dne. Co se týče dynamického sezení, možná pochybujete, že sezení u počítače může mít něco společného s dynamikou. Může. Jedná se o střídání několika poloh, aby páteř netrpěla v jedné strnulé pozici. Ergonomická židle lze snadno upravovat, a tak v každé z poloh tělu pomůže se v ní lépe udržet. Prakticky to znamená, že mě při opření a pohybu zpět zádová opěra „stále pronásleduje“ a tím zaručuje permanentní přítlak na záda a tím i správnou oporu pro celá záda.


Střídání tří poloh:


Jednou z možností je tzv. přední sezení, kdy je tělo lehce předkloněné směrem k pracovní desce stolu. Sedák židle je mírně zvednutý a nakloněný dopředu, zádová opěra je nakloněná dopředu, aby podrželo tělo v mírném předklonu. Tato poloha zhoršuje cirkulaci krve v břišní dutině a krevní oběh v nohou, zatěžuje i krční a zádové svalstvo.

Další variantou je střední, tedy napřímené, sezení, kdy tvoří rovná záda a nohy pravý úhel. Pokud budou kyčle v otevřeném postavení, je to také v pořádku. Otevřený úhel v kyčlích umožní lepší cirkulaci krve mezi dolními končetinami a zbytkem těla.
„Střední typ sezení je ideální typ sezení, kdy fungují naše svaly v rovnováze, nedochází k omezení dýchání, či trávení. V případě, že si vhodně upravíme své pracoviště a následně si srovnáme své svaly, můžeme danou polohu v práci preferovat bez toho, aby nám byla nepříjemná. Stále se však jedná o preferenci,“ říká Tomáš Mixa, fyzioterapeut a nezávislý odborník na ergonomii ze společnosti Zdravý podnik. Bez vhodných opor křesla a svalového aparátu ale nedokážeme v této poloze zůstávat delší dobu a po čase dochází ke shrbení, což vede k přetěžování zádových svalů, předsouvání hlavy a brady směrem dopředu, čímž trpí krční páteř a často dochází k chronickým deformitám. „Problémy jako počínající hrb na zádech, zkracování velkého a malého prsního svalu, oslabené mezilopatkové a zádové svaly a nesprávné postavení lopatek bohužel už nejsou typické jen pro lidi trávící většinu dne u počítače ve špatné poloze, ale i pro dnešní teenagery,“ dodává Miroslav Krištof ze společnosti LORIKA CZ. Oslabené svaly pak nejsou schopny dávat potřebnou stabilitu páteři a vadné držení těla vede k přetěžování kloubů a další řadě nepříjemností.

Zadní sezení je třetí možností. Tělo je lehce zakloněné, což u většiny pracovních úkonů není možné. Jde spíše o odpočinkovou polohu pro chvíle, které ji umožňují. Tato pozice bez správné opory pánve přispívá k oploštění bederní lordózy, tedy jejího přirozeného zakřivení.

Správná kancelářská židle vyhovuje vaši tělesné konstituci


Miroslav Krištof dále radí, jaké základní nároky by lidé měli na své kancelářské židle mít: „Sedák má být dostatečně velký s ohledem na uživatele a v přední části mírně zaoblený. Zádová opěra má být anatomicky profilovaná, ideálně má obsahovat i bederní opěrku. Loketní opěrky by na vás měly čekat v úrovni loktů a opření by mělo být příjemné.“ Všechny zmíněné části židle by měli být výškově nastavitelné v rozmezí, které vyhovuje právě vašemu tělu. „Vhodné ergonomické křeslo podporující střední typ sezení by mělo obsahovat 4 + 1 bodů opory. Jedná se o područky, záda v celém jejich rozsahu, nohy, zadek a hlava. Tyto body opory čekají právě tam, kde byste je očekávali a nemáte potřebu se za nějakou oporou natahovat, či se nadbytečně zaklánět,“ shrnuje Tomáš Mixa ze společnosti ZdravýPodnik.


Vhodné ergonomické křeslo umožňuje otevřený úhel v kyčlích bez zvýšeného tlaku na zadní stranu stehen. Zároveň člověka podrží i v těžších situacích, tedy je dostatečně stabilní s malou dávkou vůle v jednotlivých kloubech. Dynamická zádová opěra má možnost nastavení protitlaku vhodného k mé váze, tak abych se mohl neustále pohupovat bez obavy z pádu, či nadměrného tlaku do zad. Materiál sedáku i zádových opěr by měl být prodyšný a měl by být tvořen z neklouzavých materiálů. Pracovní židle má být dále podle prostředí, v němž je využívaná, snadno omyvatelná, nehořlavá a odolná vůči chemikáliím.
Ergonomicky řešené židle nabízejí pohodlí, které z klasické kancelářské židle neznáte. Vaše záda rozdíl zaručeně poznají - pokud ne hned, tak brzy.

Neodpírejte si přestávky a vyhledávejte dynamiku


Obědovou přestávku bychom neměli trávit sezením u počítače. Je to doba určená k regeneraci. Je dokázané, že pravidelné krátké přestávky práci neruší, ale naopak zvyšují pracovní výkonnost a prodlužují nástup únavy. Zařazujte je nejpozději po dvou hodinách „Ve firmě razíme heslo „Rozbíjej statiku, vyhledávej dynamiku“,“ říká fyzioterapeut Tomáš Mixa. Tato dynamika se dá vyhledávat nákupem vhodného dynamického křesla a taktéž nastavením stimulů, které nás jednou za čas přinutí ze židle vstát. Například džbán s vodou na vašem stole raději nahraďte častým doplňováním čtvrtlitrové sklenice. Dále pomůže přesunutí tiskárny, či důležitých pomůcek k práci na místo vzdálené dosahu ruky z křesla.


Kdy je namístě fyzioterapie


„Když posadíme člověka na ergonomicky tvarované křeslo a on řekne, že je mu toto křeslo nepříjemné, tak ihned víme, že samotné křeslo k úpravě stavu stačit nebude. V tomto případě je namístě i úprava svalů dané osoby. Jedná se tedy o konkrétní sestavu cviků zacílených ke kompenzaci negativních důsledků z pravidelné práce na PC,“ uzavírá fyzioterapeut a odborník na ergonomii Tomáš Mixa ze společnosti ZdravýPodnik.

Související články

Pozor na syndrom karpálního tunelu

27.4.2016 00:01

Za bolesti hlavy mohou často špatné brýle

3.2.2016 00:01

Dlouhé sezení je mučením, které může i zabíjet

20.1.2016 00:01

Dlouhodobé sezení zmaří veškerý pozitivní efekt cvičení

21.12.2015 00:01

Příliš mnoho práce na úřadě škodí srdci

30.10.2015 00:01

Co vám hrozí při kancelářské práci

29.10.2015 00:01

Fakta o bolesti zad v 10 bodech

18.9.2015 00:01

Čím víc sedíme, tím víc nám hrozí úzkost

23.7.2015 00:01

5 rad pro pěkný zadeček

12.3.2015 00:01

Zdravotní rizika sedavého zaměstnání

2.12.2014 00:01

3 chyby vedoucí k bolestem pohybového aparátu

27.10.2014 00:01

Při práci na počítači mrkejte

23.9.2014 00:01

Jak a proč posilovat svaly pánevního dna

18.7.2014 00:01

Denní plán jak zamávat s křečovými žilami

8.5.2014 00:01

Sezení škodí zdraví

31.3.2014 00:01

Za bolest zad někdy může nevhodná obuv či zatěžování zad

31.1.2014 00:01

Vše podstatné o hemoroidech na jednom místě

26.11.2013 00:01

3 tipy na správné držení těla u školáků

2.10.2013 00:01

Ergonomie - prevence bolestí zad

3.6.2013 00:01

6 tipů, jak správně pracovat u počítače

26.4.2013 00:01

Individuální výběr pohybových aktivit

21.8.2012 00:01

Psi v kanceláři mohou snížit stres

14.8.2012 00:01

4 chyby, kterých se dopouštíme na našich zádech

20.4.2012 00:01

Uvolněné svaly - uvolněný zrak

27.12.2011 00:01

Co to jsou hemoroidy a jak vznikají?

4.5.2011 00:00

Když duše způsobuje bolesti zad

30.12.2010 00:00

Nejčastější potíže se zády

3.12.2010 00:00

Co byste měli vědět o svých svalech

1.12.2010 00:00

Jak se vyhnout trombóze v letadle?

27.10.2010 00:00

Trápí Vás těžké, unavené nohy? Není až takový problém jim odlehčit.

19.7.2010 00:00

Uspořádání pracovní plochy u počítače je prevencí syndromu karpálního tunelu

5.5.2010 00:00

Ergonomie spánku

2.9.2009 00:00

V zájmu zdraví je lepší sedat si v letadle na sedadlo u uličky

29.7.2009 00:00

Sezení je dobré často přerušovat vstáváním a protahováním

6.4.2009 00:00

Polštáře na sezení i pod hlavu z pohankových slupek a z různých bylin

25.2.2009 00:00

Cvičení na míči

24.10.2008 00:00

Křečové žíly trápí nejvíce v létě

22.8.2008 00:00

Časté psaní SMS může vést k bolesti celév ruky i zad

8.4.2008 00:00

Zvláštní cviky pro problematické oblasti

11.1.2008 00:00

Rady pro práci na počítači

10.1.2008 00:00

Cvičení, jež má dětem srovnat záda

5.11.2007 00:00

Sedět rovně není nejzdravější

12.12.2006 00:00

Sedm zásad lotosového sedu

7.6.2006 00:00

Základní opatření pro práci u počítače

3.12.2003 00:00

Dopřejte si uklidňující masáž

25.9.2003 00:00

Cvičení k uvolnění šíje

1.8.2003 00:00

Správné držení těla a testy zdravých zad

4.6.2003 00:00

Proti bolestem při cestování vám pomůže i obyčejný ručník

2.8.2002 00:00

Jaký sport je vhodný pro vaše záda

21.6.2002 00:00

Jak předcházet bolestem v zádech

22.1.2002 00:00

Zdravotní problémy při práci s počítačem má většina lidí

25.9.2001 00:00

Faktory vyvolávající bolesti hlavy a migrény

11.5.2001 00:00

Suché oči trápí zejména lidi u počítačů

12.4.2001 00:00

Koncentraci ovlivňuje držení těla

6.4.2001 00:00

Sezení na míčích podporuje správné držení těla i koncentraci

14.3.2001 00:00

Více jak polovina populace sedí nesprávně

20.11.2000 00:00

Správné držení těla

16.11.2000 00:00

Aby si vás prodavačka všimla

6.11.2000 00:00

Člověk potřebuje pohyb

14.6.2000 00:00

Desatero pro zdravou kancelář

14.4.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *