V přesvícených městech lidé hůře spí a hrozí jim zdravotní problémy

3.2.2015 00:01
Zdravý domov

Zvláště v zimních měsících září v českých městech kromě pouličního osvětlení také reklamní plochy a sváteční výzdoba. Přebytek světla a absence tmy má však podle odborníků na obyvatele měst stále více negativních dopadů.

Mezi následky světelného znečištění patří nejen nekvalitní spánek, ale i vážné zdravotní problémy. Světelný smog totiž může odstartovat psychogenní onemocnění a zvýšit riziko vzniku civilizačních chorob, jako jsou rakovina prsu a kardiovaskulární onemocnění.


Venkovní osvětlení obtěžuje polovinu Čechů
Podle studie německých vědců stoupá ve světě míra světelného znečištění každým rokem o zhruba 6 procent. Na vině je především rozšiřování systémů veřejného osvětlení, které svítí moc silně a špatným směrem. „Typickým příkladem špatné praxe jsou lampy namontované se sklonem nebo ty, které mají ve spodu vypouklý kryt. Nevhodné kryty totiž odráží a rozptylují světlo vodorovně a šikmo nahoru, čímž nejen oslňují, ale také zhoršují noční viditelnost. Nové bíle svítící zdroje jsou v tomto ohledu ještě horší než dosavadní oranžové sodíkové výbojky,“ upozorňuje Dr. Jan Hollan, který se světelnému znečištění dlouhodobě vědecky věnuje na Masarykově univerzitě v Brně. Situaci zhoršují i osvětlené a silně zářící reklamní plochy, jako jsou například city lighty a billboardy. Světelný smog vydatně přiživuje i osvětlení památek, které bývá absurdně silné a míří nejen na budovy, ale i kolem nich a nad ně. Z marketingového výzkumu pro Přírodovědeckou fakultu Masarykovy univerzity navíc vyplývá, že nadbytek a intenzita venkovního osvětlení alespoň občas vadí 45 procentům Čechů. Téměř polovině lidí pak umělé osvětlení svítí do místnosti, kde uléhají ke spánku.

Nekvalitní spánek zvyšuje riziko rakoviny a psychogenních onemocnění

Absence tmavé noční oblohy se přitom může vážně podepsat na lidském zdraví. Tma je totiž důležitá pro produkci hormonu melatoninu, který uspává lidský organismus a umožňuje mu regenerovat. Při spánku v nedostatečně zatemněných místnostech se produkce melatoninu snižuje a délka i hloubka odpočinku výrazně klesá. Po krátkodobém nekvalitním spánku se lidé hůře koncentrují, pokud však problémy trvají déle, mohou vyústit v deprese a další psychogenní onemocnění. „Správná produkce melatoninu ovlivňuje i jiné části našeho hormonálního systému. Spánek za světla či nedostatek spánku tak vede ke zvýšení rizika rakoviny prsu, kardiovaskulárních chorob a obezity,“ varuje Michal Bittner z Centra pro výzkum toxických látek v prostředí - Recetox Masarykovy univerzity.


Města přichází s řešením pomalu, občané si musí pomoci sami
Městské samosprávy zatím přichází s koncepčním řešením světelného šumu jen velmi pomalu. Světelný smog lze přitom eliminovat správným výběrem designu venkovního osvětlení a druhu svítidel nebo regulací reklamy. Ochranu spánkového režimu a přirozeného biologického rytmu tak musí vzít občané do vlastních rukou a světlu se bránit úpravou interiéru přímo ve svém obydlí. Lidé, kteří nemohou vlivem světla z venku spát, nejčastěji instalují žaluzie nebo rolety. Stále častěji přitom volí zatemňovací systémy s automatickými spínacími hodinami, které simulují průběh dne a propouští světlo na základě intenzity slunečního svitu venku. „Téměř 20 procentům Čechů vadí, že kvůli nucenému zatemnění přichází o přirozené ranní světlo. Pozvolné rozednění má přitom zásadní vliv na správné nastartování organismu a nabuzení mozkové aktivity,“ upřesňuje Lubomír Valenta ze společnosti Lomax, která se zabývá výrobou a distribucí stínicí techniky. „V poslední době registrujeme, že v zimě stoupá poptávka po instalaci žaluzií a rolet do nemovitostí ve městech nad 10 tisíc obyvatel,“ doplnil Valenta. Právě v zimě je totiž lidské tělo biologicky nastaveno na mnohem delší spánek, než v létě, a proto lidé důsledky nedostatku tmy vnímají intenzivněji.

Související články

Pozor na modré světlo před spaním

20.1.2015 00:01

Čtyři potraviny pro dobrý spánek

22.10.2014 00:01

5 nejlepších potravin pro klidný spánek

9.9.2013 00:01

11 způsobů, jak vám může hořčík pomoci

28.3.2013 00:01

Chronobiologická léčba: Léčba deprese silným světlem a melatoninem

5.11.2012 00:01

Rizikové faktory vzniku rakoviny prsu

13.4.2010 00:00

SAD: stesk po africké domovině

15.12.2009 00:00

Léčivá moc světla

15.6.2009 00:00

Synchronizace spánku a bdění

3.6.2009 00:00

Zajímavosti o spánku

18.3.2009 00:00

Vy, světlo a melatonin

24.10.2008 00:00

Při cestách do vzdálenějších krajů pozor na pásmovou nemoc

25.8.2008 00:00

Dopřejte si kvalitní spánek

11.6.2008 00:00

Mládež žije s časovým skluzem

14.5.2008 00:00

Pro ženy je nedostatek spánku nebezpečnější

6.5.2008 00:00

Hovory mobilem před spaním mohou zhoršit spánek

1.2.2008 00:00

Devět jídel pro klidný spánek

13.3.2007 00:00

Zdravé světlo: osvětlení pro fyzické i duševní zdraví

14.11.2006 00:00

Vliv umělého světla na naše zdraví aneb 12 důvodů proč používat zdravé světlo

31.10.2006 00:00

Člověk myslí a pracuje efektivněji, řídí-li se biorytmy

18.8.2006 00:00

Jak podpořit produkci serotoninu

5.11.2004 00:00

Jasné osvětlení a brzké vstávání proti depresím

15.10.2004 00:00

Spánek s rozsvíceným světlem představuje riziko leukémie

15.9.2004 00:00

Biologické hodiny člověka se zpožďují denně o 12 minut

15.3.2004 00:00

Denní a sezónní rytmy

2.4.2003 00:00

Jak doma vytvořit zdravé prostředí

8.2.2002 00:00

Ženský cyklus je v souladu s měsíčními fázemi.

22.6.2001 00:00

S věkem se spánek mění

24.5.2001 00:00

Narušitelé ozdravného spánku a jak proti nim bojovat

6.1.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *