Zpráva o stavu

Doktorka.cz nabíhá na nový systém. Prosím omluvte dočasnou zhoršenou dostupnost služeb. Děkujeme!

Co vám hrozí při kancelářské práci

Velká část lidí, kteří pracují v kanceláři, si stěžuje na bolesti bederní, krční páteře a ramen. Bolesti pohybového aparátu se často vyskytují kvůli dlouhodobému sezení, které má za následek nevyváženou funkci pohybového systému: dochází k přetěžování některých svalů a naopak k oslabování jiných.

Pozor na karpální tunel
Při práci s počítačem vám hrozí syndrom karpálního tunelu, který vzniká kvůli chybným návykům při práci s klávesnicí nebo myší, zejména v důsledku přetěžování při ohýbání zápěstí a prstů. Mezi typické projevy karpálního tunelu pak patří bolesti v zápěstích, které doprovází brnění, necitlivost a ztuhlost.
Prevence: „Problémem je dlouhodobý, vynucený úchop ruky při práci na počítači a hlavně s myší. Ten přetěžuje svaly předloktí i ruky a také vazivové tkáně v této oblasti. Pořiďte si ergonomickou myš, klávesnici a podložku. Občas si udělejte alespoň jeden cvik, při kterém si protáhnete paži a ulevíte si od strnulé pozice. Například můžete celou paži včetně zápěstí a prstů (buď ve visu, nebo na stole) dát do opačného postavení než při práci s myší. To znamená, že paži vytočíte zevně a s mírným odporem protáhnete včetně ruky. Ignorování obtíží může vést k dlouhodobé rehabilitaci a někdy i k operativnímu zákroku,“ upozorňuje ředitelka a primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí Michaela Tomanová.

Nesprávné sezení u počítače
Při sedavém zaměstnání je nejhorší strnulá a mnohdy nepřirozená poloha těla. K rizikovým partiím patří krční páteř, ramena, předloktí a následně úpony svalů v oblasti loktů, zápěstí i prstů. Obtíže se mohou zhoršovat, k bolesti se může přidat brnění nebo necitlivost horních končetin. Nezřídka se objevuje bolestivost celé páteře až po oblast beder. Přidat se mohou rovněž bolesti hlavy.
Prevence: „Vašemu tělu uleví krátké přestávky na jednoduché cvičení pomocí metody INFINITY. Velmi relaxačně působí protažení zad v předklonu i záklonu a propnutými pažemi, kdy pohybem těla ze strany na stranu opisujete tvar ležaté osmičky vsedě, nebo ve stoje. Pohyby by měly být pomalé a plynulé a zpočátku v malém rozsahu,“ doporučuje primářka Michaela Tomanová.

Stres fyzicky bolí
Stres může způsobovat jak psychickou, tak i fyzickou nerovnováhu těla včetně pohybového ústrojí. Pokud je stres intenzivní nebo dlouhodobý, může mít vliv na postavení celého těla včetně krční, hrudní i bederní páteře. Ve stresu se vaše tělo automaticky jakoby „schoulí do klubíčka“. Ramena jsou předsunutá dopředu, hrudník je ztuhlý, v mírném nádechu, držení těla je často nevyvážené a nevzpřímené. Tato nerovnováha pak může způsobovat bolesti celého pohybového aparátu. Nejčastěji působí stres na bolesti v oblasti krční páteře. Čím déle se stres v těle hromadí, tím horší mohou být obtíže i jejich následná náprava.
Prevence: „Stres je třeba z těla vhodnou formou pravidelně odbourávat. Nejlepší cestou je adekvátní pohybová aktivita a relaxace. Cvičení zlepšuje prokrvení celého organismu, odstraňuje napětí a podporuje imunitu. Při cvičení se vám také v těle vyplavují endorfiny, které zlepšují náladu. Předcházet stresu nebo jej odbourávat můžete i pomocí rehabilitační metody INFINITY,“ uzavírá Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí.

Související články: 

Komentáře (20)

  • Obrázek uživatele !
    ! (anonym)

    Při nástupu do zaměstnání jsem byl proškolen bezpečnostním technikem, že v kanceláři hrozí vážné nebezpečí - při usínání hlava může upadnout na tužku a může dojít k vypíchnutí oka.

    Říj 29, 2015
  • Obrázek uživatele Byrokrat
    Byrokrat (anonym)

    Při nástupu do...To u Vás v =Uřadu píšete ještě tužkou a ne na kompu?

    Říj 30, 2015
  • Obrázek uživatele Byrokrat
    Byrokrat (anonym)

    To u Vás v =Uřadu píšete......v Úřadu... A co dělají Vaši IT, spí?

    Říj 30, 2015
  • Obrázek uživatele Kancl
    Kancl (anonym)

    Při nástupu do...A musel bys dostat bolestné a odškodnění za pracovní úraz s trvalýminásledky. Akorát nevím, který stupeň ID bys na to dostal. To by záleželo na posudkovém doktorovi.

    Říj 30, 2015
  • Obrázek uživatele pro Byrokrata
    pro Byrokrata (anonym)

    Už jsi někdy viděl, že někdo luští křížovku počítačem?

    Říj 31, 2015
  • Obrázek uživatele Byrokrat
    Byrokrat (anonym)

    Už jsi někdy viděl, že...Ale dá se na něm brouzdat po netu a psát příspěvky do diskusí, třeba na Doktorku.cz.

    Říj 31, 2015
  • Obrázek uživatele Kancl
    Kancl (anonym)

    Už jsi někdy viděl, že...Dá se na něm luštit sudaku a hrát různé hry.

    Lis 01, 2015
  • Obrázek uživatele Vlasta
    Vlasta (anonym)

    Děláte si legraci, já mám po deseti letech sezení u počítače vážné problémy s krční páteří (V 37 letech jako 70tiletá babi) a navíc mě čeká operace karpálních tunelů - doktor říkal, že je to ze psaní na klávesnici, čímž jsem strávila poslední léta v práci :( Poradí mi někdo, jak si pomoci řešit trápení spojené s touto diagnózou?

    Lis 06, 2015
  • Obrázek uživatele .
    . (anonym)

    Při nástupu do...V kanclu nemáš co chrápat, v kanclu máš ojíždět mladý klisničky jako správnej hřebec.

    Lis 07, 2015
  • Obrázek uživatele V.
    V. (anonym)

    Vy musíte být úplně stuhlá, na to je nejlepší práce ve fabrice, abyste se pořádně rozhejbala pořádnym pohybem a pořádnou prací, to je přesně to, co vám chybí, pohyb.

    Lis 07, 2015
  • Obrázek uživatele Hanka
    Hanka (anonym)

    Děláte si legraci, já mám...Na karpální tunely pomáhá hořčí s B6, posilnění jater - ostropestřec marijánský, zlepšení prokrvení - napr. pycnogenol, venisfer, korolen a něco na odkyselení organismu - alfalfa, supracid...

    Lis 09, 2015
  • Obrázek uživatele Byrokrat
    Byrokrat (anonym)

    Vy musíte být úplně...Ale kušuj a vrať se k pásu. Mně se začíná vařít voda na dopolední kafíčko s cigaretkou. A potom už půjdu na oběd. Modré pondělí.

    Lis 09, 2015
  • Obrázek uživatele (__.__)
    (__.__) (anonym)

    Jediné co vám hrozí, že si uděláte na prdeli mozol!

    Lis 09, 2015
  • Obrázek uživatele Kancl
    Kancl (anonym)

    Jediné co vám hrozí, že...+Mozoly na prdeli jsou lepší než mozoly na rukou.

    Lis 09, 2015
  • Obrázek uživatele !!!
    !!! (anonym)

    Tak si tolik nehoň vocas!

    Lis 09, 2015
  • Obrázek uživatele Kancl
    Kancl (anonym)

    Tak si tolik nehoň vocas!Nějak si tu pracovní dobu zkrátit a zpříjemnit musím. Tak a teď se jdu nadlábnout, potom si dám odpolední kafíčko s cigalrtkou a do konce pracovní doby to už nějak vydržím.

    Lis 09, 2015
  • Obrázek uživatele :-)
    :-) (anonym)

    No, já si v kanclu po letech oddělala páteř. Tak se tu moc neradujte:-)Jsem ale z té starší generace. Byli jsem hlupáci, neměli informace takže vy dnes mezi sezením jistě procvičíte zádíčka a pozor na krční páteř.Nepřejte si poznat, jak dokáže bolet hlava od krční páteře. Měla jsem kdysi půl roku neschopnost a nakonec musela do nemocnice. Lepší častěji odběhnout na to kafíčko a cígo:-)

    Lis 09, 2015
  • Obrázek uživatele Mirka
    Mirka (anonym)

    Nějak si tu pracovní dobu...Ano, tak přesně toto jsem zažila a nikdy více. Dva roky nudy. Práce hotová za dvě, tři hodiny a potom jen čučení na hodiny, kdy padne. Zabité dva roky života. A kafíčko a "cígo" s kolegy, nuda, nuda, nuda, to nebylo pro mne. Jak píši, nikdy více.

    Lis 09, 2015
  • Obrázek uživatele jj,
    jj, (anonym)

    Ano, tak přesně toto jsem...naprostý souhlas.

    Lis 09, 2015
  • Obrázek uživatele Věrka
    Věrka (anonym)

    Děláte si legraci, já mám...Hmm. Vím o čem píšete.Bolest zad je nejčastější příčina "marodek". I když si z toho mnozí děláme srandu, že? Nebyli jsme stvořeni pouze k sezení, ale na "zadku" strávíme většinu života :( Začíná to nástupem do školy. Ne nadarmo jsme tzv. "HOMO SEDANTARIUS".Takže lidi nezapomínejme na pohyb už od útlého dětství. Když nevíte jak, začněte s fyzioterapeutem. Já mám k tomu léta pomocníka v podobě přístroje Biobeam 940, který mi pomáhá překonat občasné příšerné bolesti v kříži když se nemůžu pohnout.

    Lis 27, 2015

Přidat komentář

Reklama

Reklama