Zpráva o stavu

Doktorka.cz nabíhá na nový systém. Prosím omluvte dočasnou zhoršenou dostupnost služeb. Děkujeme!

Více jak polovina populace sedí nesprávně

Sezení musí být nejen pohodlné, ale především zdravé. Stoupající náročnost povolání úměrně prodlužuje dobu, po kterou jsme v práci a většinu času v ní sedíme. Jestliže je to na pracovišti pět až osm hodin denně a dalších téměř pět v autě, u televize, jídelního stolu, v kině nebo divadle, dostáváme se k neuvěřitelnému číslu 80 tisíc hodin během celého produktivního života.

Nesprávné sezení

Z provedených průzkumů vyplývá, že téměř 67 procent všech zaměstnanců sedí nesprávně. Z nesprávného sezení také vyplývá řada potíží se zády a z údajů zahraničních průzkumů vyplývá, že právě potíže se zády jsou jedním z nejčastějších důvodů návštěvy lékaře. Neuvěřitelné číslo osmdesát procent populace trpí nějakým problémem zad. Především nesprávná poloha při sezení může náš organismus zatěžovat hned několika způsoby, a to přetížením meziobratlových plotének, bederních obratlů a krční páteře, dále namáháním svalstva zad, ramen a hrudníku, stlačováním trávicího a dýchacího ústrojí, otlaky hýždí, míst ohybu končetin a poruchami oběhu krevních tekutin. Nedostatečná opora zad vede ke vzniku kulatých zad a přispívá k zatížení meziobratlových plotének s následky zúžení trávicích orgánů, nepříznivého vlivu na dýchání a krevní oběh a namáhání břišních a zádových svalů.

Rizika práce v kanceláři

Téměř dvě třetiny zaměstnaných lidí pracuje v kancelářích. Řada z nich si ani neuvědomuje, jaká rizika jim mohou přinášet špatné pracovní podmínky, mezi které patří špatné osvětlení, vydýchaný vzduch, hluk a především nesprávné sezení. Vše dohromady může snížit pracovní výkon zaměstnance až na 40 procent.

Napětí v těle

Největší problémy našemu zdraví přináší hlavně sezení ve strnulé pozici. Objevují se potíže s bolestmi zad, hlavy, krevním oběhem, křečovými žilami, trávením a dýcháním, vznikají křeče a napětí ve svalech. Při sezení vzniká v těle napětí. Podle skandinávských studií se v pozici při psaní na stroji toto napětí zdvojnásobuje.

Zdravé řešení

Zdravého řešení dosáhneme při takzvaném dynamickém sezení, které umožňuje člověku měnit podle potřeby polohu těla. Vzpřímenou polohu podporuje správně navržený tvar sedadla i opěradla židle, na které člověk bude trávit většinu svého času v práci. Důležité je, aby pracovní židle dovolovala pohyb těla dopředu a dozadu za permanentního podepření zad.Díky synchronnímu mechanismu jsou naše záda permanentně vystavena působení tlaku opěradla, který zabraňuje ochabování zádového svalstva. Synchronní mechanismus umožňuje automatické přizpůsobování zádové a sedací opěry pohybům trupu, tedy hovoříme o tzv. aktivním sezení.

Židle jsou pouze začátkem

Pro nejvyšší pracovní výkon je potřeba nejen dobrý výběr kancelářské židle, na které pracovník stráví většinu svého času v práci, ale také správné zacházení s ní a znalost všech ovládacích prvků, aby si každý podle své tělesné konstituce, výšky a fyziských dispozic dokázal sám nastavit takové parametry, které by co nejoptimálněji vyhovovaly všem požadavkům.


Autor: Hana Galetková

Komentáře (9)

  • Obrázek uživatele Mirka
    Mirka (anonym)

    Děkuji paní Galetkové za skvělý článek o sezení. Nevím, jak svůj komentář koncipovat, aby nevyzněl jako reklamní nabídka. Proto bych ráda požádala paní Galetkovou, pokud by měla zájem seznámit se se židlemi, které odpovídají těm nejpřísnějším požadavkům na zdravé sezení (jsou vyvíjeny za spolupráce s ergonomy a fyziotherapeuty), aby mě kontaktovala na uvedené e-mailové adrese (Mirka.Honsu"pragonor.cz). Ještě jednou děkuji. Mirka

    Črv 25, 2001
  • Obrázek uživatele Petan
    Petan (anonym)

    dobry den chtel jsem se zeptat........jemi 15 let,hraji zavodne fotbal(3krat tydne treninky) a často sedím u počitače,bolivaji me zada v oblasti krize..............chtel jsem se zeptat na nejake vhodne reseni.Napadlo me sehnat si k sezeni u pc misto židle nafukovací balon....dekuji za rady........

    Lis 03, 2006
  • Obrázek uživatele Maxim
    Maxim (anonym)

    taky vím, že špatně sedím, radši bych seděl v parlamentu, ale co se dá dělat:)

    Bře 29, 2007
  • Obrázek uživatele Ráďa
    Ráďa (anonym)

    No, víc jak polovička to bude, dobře si sednout můžou jen ženy a ještě teplouši, ale co má dělat ten zbytek, že:)

    Bře 29, 2007
  • Obrázek uživatele Xenie
    Xenie (anonym)

    Mám podobný dotaz jako Petan. Jsou nafukovací balóny vhodné k dlouhodobému sezení, nebo jsou spíš na cvičení? Díky

    Kvě 15, 2007
  • Obrázek uživatele Tomáš
    Tomáš (anonym)

    Všude se píše, jak jsou balóny dobrý. No, je to kec, neznám nikoho, kdo by na nich sedal deší dobu jak tak do hodiny cvičení:) Sledovat TV se na nich moc nedá je to vratký:) A že by páteř byla rovná, to je snad sranda, jinak než v předklonu se na kouli sedět dlouho nedá. No, ale moderní návrháři nábytku nemusejí mít znalosti z bioniky, ani nábytkářskou SŠ ani nemusejí znát výsledky antropometrie:) Stačí, když jsou z USA nebo Austrálie a hodně chlastají a kouří a jsou hubení, blond a prolezou vhodný postele:)

    Kvě 15, 2007
  • Obrázek uživatele Návštěvník
    Návštěvník (anonym)

    Já na balónu cvičím, na sezení k televizi ujde (asi ne na dlouhodobé), ale u počítače si to neumím představit. Ale pokud na něm Tomáš sedí v předklonu, tak to je špatně. Možná soudí něco, co nikdy ani nevyzkoušel. Vratké sezení to opravdu není. Mně to přináší úlevu. To asi jen ze začátku pro nezkušené působí balón vratkým dojmem. I při cvičení se učíme nejprve držet balanc, ale právě u toho se zapojují různé svaly a i tím se procvičují. A důležitá je velikost balónu. Na balónu se sedí spíše v přední třetině, nebo jak to mám popsat, a balón musí být velký tak, aby kyčle byly mírně výš než kolena, jinak se při cvičení kolena přetěžují. Takže určitě nesedím v předklonu, naopak mě to nutí sedět rovně, ale pohodlně.

    Kvě 15, 2007
  • Obrázek uživatele Jarek
    Jarek (anonym)

    A co klekačka?

    Srp 26, 2008
  • Obrázek uživatele Zdeněk
    Zdeněk (anonym)

    Víte, tady se bavíte o hloupostech, nejlepší cvičení po práci je nekoukat na televizi a vyrazit na procházku dynamickou chůzí tak 5- 10 km a regenerace bude výborná. Zkuste to a uvidíte. Hlavně nebýt po práci u počítače u televize. Pak to není regenerace, ale nesmysl.

    Led 29, 2009

Přidat komentář

Reklama

Reklama