Reklama

Jak připravit pracoviště, když není možný home office

Vláda koncem října nařídila, aby zaměstnavatelé využívali práci na dálku, pokud ji zaměstnanci mohou vzhledem k charakteru práce a provozním podmínkám vykonávat v místě bydliště. Home office ale na mnoha pracovištích plošně realizovat nejde. Jak musí firmy, kde to nyní možné není, připravit pracoviště, aby bylo co nejméně rizikové?

1. Rozdělení firmy na týmy

Doporučovaným řešením je rozdělení na týmy, které se nebudou vzájemně potkávat. Například rozdělení do tří týmů – A, B a C. Základní princip tohoto rozdělení je v tom, že se jednotliví členové týmu nesmějí za žádnou cenu potkat se členy dalších týmů, a to jak v prostorách kanceláří, tak mimo ně. Týmy A a B se mohou střídat na pracovišti například vždy po jednom týdnu, tým C pak nebude docházet nikdy, ten bude pracovat stoprocentně z domova.

Na pracovištích, kde se pracuje na směny, je pak ideální zajistit co nejmenší možnost setkání nejen pracovních týmů, ale také i pracovních směn. Dále pak rozvrhnout načasování přestávek na jídlo tak, aby byl snížen počet lidí, kteří společně sdílejí jídelnu, místnost pro personál nebo kuchyňku. Stejně tak zabezpečit, aby byl v koupelnách a převlékárnách přítomen vždy jen jeden pracovník. Pokud je nevyhnutelný blízký kontakt, je dobré jej udržovat po dobu kratší než 15 minut.

2. Dokonale čisté pracoviště

Reklama

„Situace spojená s pandemií koronaviru některým firmám ukázala, že otázku čistoty a hygieny do té doby systematicky neřešily nebo ji věnovaly nedostatečnou pozornost. Například dosud volily nevhodné pracovní postupy, technologie či neprofesionální úklidové firmy. Pokud uklízeč pouze navlhčí podlahy mokrým mopem a roztírá špínu po celém objektu, je jisté, že takový úklid naprosto nesplňuje cíl,“ říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher, a dodává: „Je třeba si také uvědomit, že vše nevyřeší jenom desinfekční prostředky. Desinfekce bez předchozího vyčištění povrchů není účinná ani z poloviny. Funkčním řešením je také například čištění horkou párou, které odstraní nečistoty a umí zlikvidovat většinu běžných bakterií a obalených virů.

3. Větrání a vzduchotechnika

Přirozené větrání okny, a to nárazové ani kontinuální, nezajistí stálou výměnu vzduchu tak kvalitně jako větrání nucené. Navíc způsobí nestabilní tlakové poměry mezi místnostmi v budově podle aktuálních venkovních klimatických podmínek. „Přirozené provětrávání, byť může být doporučováno, nemá většího efektu. Naopak v případě většího proudění vzduchu skrz celou budovu může docházet ke snížení relativní vlhkosti vzduchu, což zvyšuje šanci přenosu infekcí a proudění vzduchu samotného zase unášení patogenů na větší vzdálenost,“ říká Radek Škrabal, provozní ředitel SSI Group.

 Tím, že se ponechá větrání přes vzduchotechniku zapnuté, aktivně chráníme naše zdraví. Je však nutné pravidelně měnit filtrační vložky do vzduchotechniky případně FCU systémů. Dalším doporučením je u vzduchotechnických systémů, které jsou vybaveny zvlhčením vzduchu, toto zařízení zapnout a udržovat vnitřní prostředí budovy při 22° C a relativní vlhkosti vzduchu kolem 55% nasycenosti. Tyto podmínky jsou dle studií nejméně vhodně pro množení a přenos bakterií a virů. Doporučuje se také preventivně dezinfikovat FCU a vnitřní klimatizační jednotky vhodnou desinfekcí.

4. O hygienu a ohleduplnost musí dbát také zaměstnanci

Na pracovišti se setkáváme i s místy, kde může zůstávat během dne mnoho nečistot. I když bude ve firmě dokonale systematicky řešen úklid a čistota ve všech místnostech a na většině povrchů, stále jsou zde klíčová riziková místa, která jsou mnohdy přehlížena a podceňována. Jedná se například o kuchyňky, kde na kávovar či mikrovlnou troubu ve větších firmách sahají desítky či stovky lidí denně.

Pokud tato místa nejsou i během dne ošetřována relevantními desinfekčními prostředky, bakterie a viry se zde hromadí a šíří. Podobně přehlíženými místy jsou také klávesnice notebooků či displeje chytrých telefonů. Tam většinou úklidovou firmu či pracovníka úklidu nepouštíme, a je tedy nutné apelovat na každého zaměstnance, aby o čistotu svých zařízení pečoval podobně jako o čistotu svých rukou. A také pracovníkům poskytnout dostatek desinfekčních a hygienických pomůcek.

Je také vhodné zaměstnance vyzvat, aby chodili do práce pěšky, pokud je to možné. A zároveň jim usnadnit využívání individuální dopravy namísto hromadné dopravy, například zpřístupněním parkoviště nebo místa pro bezpečné uložení jízdních kol. Samozřejmostí je dodržování aktuálních nařízení vlády i dalších hygienických a preventivních opatření a ohleduplnost směrem ke kolegům.

Reklama

Komentáře

Gabina (Pá, 24. 12. 2021 - 06:12)
To nikdo v praxi nedělá
! (Pá, 24. 12. 2021 - 10:12)
Větrání přes vzduchotechniku je značně problematické a spolehlivě roznáší viry po celé budově. Musely by se několikrát denně čistit filtry a to žádná firma nedělá.
Jarka (Ne, 30. 10. 2022 - 20:10)
mám často home office a kvůli tomu jsem si koupila novou kancelářskou židli
Darina (Ne, 30. 10. 2022 - 20:10)
Já pracuju stále z domu a tak, aby jsme neprotopili majlant, tak jsem si pořídila oblíkací deku a vlněné ponožky. Vypadám, jak blázen, ale co už.
Fana (St, 23. 11. 2022 - 20:11)
koupila jsem si nový stůl a novou kancelářskou židli. Víc nepotřebuji
Josefa (Pá, 25. 11. 2022 - 15:11)
taky jsem si kvůli permanentnímu home office koupila novou kancelářskou židli
Merta (Po, 28. 11. 2022 - 20:11)
pracovnu jsem si zařídila doma a je to pohodlnější než pracovat v obyvaku ze sedačky
Hanča (Po, 28. 11. 2022 - 20:11)
Já si home office zamilovala, i když nejdřív jsem si ho nedovedla představit. Pouštím si hudbu, kterou mám ráda, mám doma psa a kočku, když už mne bolí hlava či záda, tak jsu na procházku. Někdy pracují v noci, když nemůžu spát a je všude klid. Prostě pohoda. Člověk to hlavně ocení, když na něj něco leze a venku je totálně sychravo. Udělám si čaj a sednu k počítači a nemusím se nikam hnát. Díky tomu jsem zas za dva, tři dny fit. Když jsem chodila do práce, tak jsem byla stále na neschopence.
Reklama